مشاهیر قرآنی یزد

این صفحه به همایش منطقه ای مشاهیر قرآنی یزد، که توسط دانشکده علوم قرآنی میبد برنامه ریزی شده است اختصاص دارد

مشاهیر قرآنی یزد

این صفحه به همایش منطقه ای مشاهیر قرآنی یزد، که توسط دانشکده علوم قرآنی میبد برنامه ریزی شده است اختصاص دارد

دانشکده علوم قرآنی میبد، جهت شناساندن چهره های قرآنی و بازنمایی تجلی قرآن در آثار علما و ادیبان استان عالم پرور یزد، اقدام به برگزاری همایش منطقه ای با نام «مشاهیر قرآنی یزد» نموده است. اخبار و اطلاعات این همایش بر روی این صفحه به پژوهشگران گرامی تقدیم می گردد.

مهدیه اسحاقی

هاجرجهاندیده

عصمت شمس الدینی


چکیده:


پرداختن به زندگانی مشاهیر و علمای قرآنی که در زمینه قرآن و معارف آن تلاش کرده­اند و فعالیتهایی همچون حفظ، تلاوت قرآن، سخنرانی و تبلیغ داشته اند و یا نکته نظرات ارزنده ای درباره معارف قرآن و علوم حول آن ارائه داده اند، سبب پیشرفت تفکر قرآنی و علمی در جامعه شده و الگوهای مناسبی را برای جامعه امروزی معرفی می نماید. در همین راستا به طور اجمال و به شیوه توصیفی، به بررسی زندگانی مسعود حسن آبادی پرداخته شده است. حسن آبادی در سال 1370 در یزد متولد شدند و با این که به طور مادرزاد نابینا می باشند ولی چندین عامل از جمله توکل، لطف و حمایت پدر و مادر و تلاش خستگی ناپذیر سبب شده است وی در سن جوانی یکی از اساتید موفق و پر تلاش استان یزد در رشته های مختلف باشد. ایشان حدود 20 جزء از قرآن کریم را حفظ نموده اند و هم اکنون دانشجوی مقطع دکتری رشته حقوق دانشگاه تهران و از مدرسین دانشگاه آیت الله حائری هستند.


تحصیلات:
مسعود حسن آبادی اهل محله حسن آباد مشیر یزد، فرزند حبیب الله در سال 1370 در یزد متولد شدند. ایشان به طور مادرزادی نابینا بودند. دوران ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه نابینایان گذراندند، از ابتدا خط بریل را آموختند و دوران متوسطه را در مدرسه شاهد کنار دانش آموزان عادی به پایان رسانیدند و دیپلم خود را با معدل 19.57 اخذ کردند و شاگرد دوم کلاس بیناها شدند. یکی از نابینایان فعال در امور معلولان هستند.

آقای حسن آبادی نه تنها مغلوب شرایت دشوار نشدند، بلکه با پشتکار خود توانستند زودتر از زمان مورد انتظار مقطع کارشناسی را تحصیل نمایند؛ چنانکه در طی شش ترم لیسانس گرفته و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی در رشته حقوق در دانشگاه تهران شده و این دوره را با معدل 18.6 پشت سر نهادند.

این جوان روشن دل مقطع کارشناسی ارشد را در دانشکده حقوق دانشگاه تهران تحصیل کرده و پایان­ ‌نامه‌ خود را با عنوان «مبانی حقوق اجتماعی معلولان» در همین دانشگاه دفاع کرده اند. معدل کل ایشان در مقطع کارشناسی ارشد، 18.8 هست.

ایشان در سایه توجهات پدر و حمایتهای دلسوزانه مادر عزیزشان و نیز انگیزه والا و تلاش بسیار خود، مقطع دکتری را نیز در رشته حقوق عمومی در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شده و در کنار سایر فعالیتهای علمی و اجتماعی، واحدهای این مقطع را نیز با موفقیت تلمذ نموده و اکنون مشغول نگارش رساله دکتری با موضوع «بررسی ضمانت اجراهای حقوق معلولان در ایران و ارائه الگوی مطلوب» هستند. جالب تواجه این که ایشان از لحاظ سنی، کم سن و سال ترین دانشجوی بین هم مقطعی ها و هم کلاسی های خود هستند و از بدو ورود به دانشگاه تنها نابینای ورودی خود بودند. نابینایی با این که مشکل بزرگی محسوب می شود ولی هیچ گاه مانع رشد و موفقیت این جوان موفق نشده است.


حفظ قرآن:

ایشان از همان کودکی شروع به حفظ قرآن نموده و کم کم قرآن را حفظ کردند. ایشان گاه پیشرفت خوبی در افزایش محفوظات داشتند چنانکه در یک تابستان تعطیل در سن 13 سالگی، در عرض 5/2 ماه حدود 5 جزء از قرآن کریم را حفظ نمودند. آقای حسن آبادی از راه سخت حفظ قرآن باز نماندند و این تلاشهای ستودنی همچنان ادامه دارد. وی اکنون حافظ 20 جزء قرآن کریم می­باشند و این روند همچنان ادامه خواهد داشت؛ چراکه ایشان آرزومند هستند که به زودی کل قرآن را حفظ کنند.


اساتید:

او در دروس دانشگاهی از محضر بسیاری از اساتید استفاده کرده اند ولی برای حفظ قرآن و سایر آموخته های قرآنی از محضر اساتید ارزشمندی چون استاد روح الله تقوایی و استاد کاظمی بهرة کافی و وافر بردند.


مشوقین­ ایشان:

گاه هجوم مشکلات انسان را دچار سستی و ناامیدی می کند ولی اگر در زندگی، افرادی همراه و همنوای فرد باشند که او را سختی ها همراهی نموده و او را تشویق نموده و سبب زنده شدن روح توکل شده و کمک و همراه روزهای سختی باشند هیچگاه مسیر موفقیت مسدود نمی گردد.

به گفته آقای حسن آبادی پدر و مادر ایشان بزرگترین مشوقها و حامیان ایشان بوده اند که وی را از همه لحاظ تأمین نموده و همیشه مشوق وی بوده همراهی کم نظیری را رقم زده اند.

سایر اعضای خانواده، اساتید و دوستان نیز از مشوقین این جوان پر کوشش بوده اند ولی باید گفت گاه خود آقای حسن آبادی مشوق و الگوی تلاش و موفقیت برای سایرین بودند و در کنار بهره‌مندی از تشویقات دیگران، خود مشوق اطرافیان و جوانان در راه قرآن و تحصیل علم و تهذیب نفس می‌باشند.


عوامل موفقیت:

در جواب به این سوال که عوامل موفقیت شما چه بود؟ آقای حسن آبادی پنج عامل مهم را نام بردند که علاوه بر این که نشان از ایمان قوی و تربیت نیکوی ایشان دارد، برای همه جوانان و طالبان علم می تواند راه گشا بوده، و این عوامل، عامل موفقیت همه پویندگان نور قرآن کریم باشد.

1-                توکل بر خدا، عنایت خدا و ارتباط با خدا

2-                تلاش و کوشش خستگی ناپذیر

3-                احترام به پدر و مادر

4-                هدف مند بودن و برنامه ریزی

5-                انتخاب دوستان خوب


سوابق اجرایی:

1-     کارشناس حقوقی سازمان بهزیستی استان یزد؛

2-     مسؤول کانون قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشکده حقوق دانشگاه تهران؛

3-    همکاری با مدیر کل دفتر امور شهری و روستایی در برگزاری اولین نمایشگاه توانمندی روستاییان استان؛

4-    برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع  استقلال فردی و ازدواج برای نابینایان؛

5-    کارمند اداره بهزیستی استان یزد.


فعالیت­های فرهنگی و قرآنی: 

1-    حافظ بیست جزء از قرآن کریم؛

2-     دارای رتبه های متعدد در مسابقات قرآنی در مراحل شهرستانی، استانی و کشوری؛

3-    حضور در شبکه های مختلف صدا و سیما از جمله شبکه استانی تابان و سراسری قرآن و آموزش؛

4-    ایراد سخنرانی با حضور در همایش‌های ملی و امثال آن؛

5-    سخنرانی مدارس متعدد برای دانش آموزان کنکوری و غیر کنکوری؛

6-     ارائه مشاوره در امور تحصیلی و خانواده؛

7-    چاپ کتاب «معلولیت از دیدگاه معصومین علیهم السلام» در نشست کتابخوان در محل مجتمع فرهنگی امام علی(ع)؛

8-    تدریس قرآن به صورت غیر حضوری در دارالقرآن خانه کارگر تهران؛

9-    همکاری با بخش نابینایان کتاب­خانه امام علی(ع)؛

10-            مدرس قرآن برای دانش آموزان در کلاس‌های تابستانه؛

11-            مکبر مسجد (در کودکی و نوجوانی)؛

12-            تلاوت قرآن و دعا در مسجد و مراسم ها؛

13-            نقش آفرینی در یک فیلم کوتاه؛ (که این فیلم کوتاه یک بار از شبکه ملی و چندین بار از شبکه استانی پخش شده است.)

14-            دو بار تشرف به حج؛

15-            شرکت در محافل انس با قرآن کریم و کرسی های تلاوت به عنوان قاری؛ (چراکه یکی از موهبتهای الهی که به ایشان، صدای صوت زیبا و دلنشین ایشان است.)

16-     حضور در محافل انس با قرآن کریم به عنوان حافظ و سخنران؛

17-            شرکت در فعالیتهای ورزشی؛

18-            شرکت در مسابقه عکاسی نابینایان؛

19-            عضویت در گروه سرود دبیرستان شاهد؛

20-            مسئول گروه سرود نابینایان به نام «ماکوت» (در دوره نوجوانی).


آثار علمی و پژوهشی آقای حسن آبادی:

ایشان با وجود حضور فعال در سایر زمینه ها، از قافله علم جدا نشده اند. ایشان در مجامع علمی نیز حضور درخشانی داشته و با توجه به وضعیت جسمانی و جوانی سن، آثار قابل توجهی را ارائه نموده اند.

آثار علمی و پژوهشی ایشان تا تاریخ 27/9/1396 به شرح زیر می‌باشد:

1-    پذیرش مقاله با موضوع «نظارت بر مقررات دولتی، هست­ها و بایدها، تشکیل دادستانی دیوان عدالت اداری» برای چاپ در یکی از مجلات علمی پژوهشی؛

2-    چاپ کتاب «معلولیت از دیدگاه معصومین علیهم السلام»؛

3-    فارغ التحصیل مقطع کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران طی شش ترم با معدل 18

3-  فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق عمومی از دانشگاه تهران طی چهار ترم با معدل 18

4-    دانشجوی دکترای حقوق عمومی دانشگاه تهران؛ 

5-    دانشجوی ممتاز شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران از طرف رئیس دانشگاه و معاون رئیس جمهور؛ و عضو نخبگان بنیاد شهید و امور ایثارگران؛

6-      برگزیده به عنوان نفر اول دانشجویان شاهد و ایثارگر در سال 1392 از طرف رئیس دانشکده حقوق؛

7-    نگارش و دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع بررسی تطبیقی مبانی حقوق اجتماعی معلولان در اسلام و حقوق با درجه عالی؛

8-    دفاع از پروپوزال با موضوع «بررسی ضمانت اجراهای حقوق معلولان در ایران و ارائه الگوی مطلوب»؛

9-    ارائه سخنرانی در چندین مقاله همایشی؛  

10-            پذیرش مقاله در همایش ملی عدالت، اخلاق، فقه و حقوق با موضوع «عدالت، مهمترین مبنای حقوق اجتماعی معلولان»؛

11-            پذیرش مقاله در اولین همایش ملی قرآن و حقوق با عنوان «نسبت کرامت ذاتی به حقوق انسانی در قرآن کریم»؛

12-            پذیرش مقاله در سومین کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم با عنوان «بررسی مبنای مسئولیت پزشک در حقوق ایران و فقه امامیه»؛

13-            پذیرش مقاله در کنگره بین المللی جامع حقوق ایران با موضوع «حقوق شهروندی از منظر قرآن کریم»؛

14-            دارای گواهی ترجمه مقاله «تفسیر و قانون اساسی» از مجله میزان وابسته به دانشگاه شهید بهشتی؛

15-            دارای گواهی مهارت‌های هفتگانه کامپیوتر ICDL  از فنی و حرفه ای؛

16-      مسلط به زبان عربی؛

17-           مسلط به زبان انگلیسی در سطح تافل؛

18-            دارای مدرک شرکت در کارگاه آموزشی شکواییه نویسی از کانون وکلای دادگستری استان یزد؛

19-            مدرس دانشگاه آیت الله حائری میبد.


رتبه­ها:

1.      کسب رتبه در مسابقات بنیاد شهید؛

2.      کسب رتبه حافظ 20 جزء قرآن کریم، در مسابقات مختلف در سطح شهرستان، استان و کشوری؛  

3.      کسب رتبه اول و سوم در رشته حفظ قرآن در مسابقات اوقاف؛

4.      کسب رتبه اول سازمان بهزیستی یزد در ترتیل؛

5.      کسب رتبه­ی سوم در رشته‌ی عکاسی نابینایان از سری مسابقات هفته قرآن و عترت؛

6.       تقدیر شده از طرف رئیس و معاون دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در آیین تجلیل از دانشجویان برتر دانشکده

7.      تقدیر شده از طرف مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، در آئین تجلیل از فعالین نهاد

گوشه ای از خصوصیات اخلاقی ایشان:

از موفقیت های روز افزون ایشان تلاش فراوان، پشتکار قوی و انگیزه مندی ایشان در زندگی قابل برداشت بوده و در همه زندگی ایشان قابل مشاهده می باشد. ایشان فردی هدفمند بوده و به نظم اهمیت بسیاری می دهند. برنامه ریزی در همه امور زندگانی سبب توفیقات بیشتر ایشان گردیده است. او فردی مستقل و خود ساخته است که با وجود مشکل جسمی و نابینا بودن، سعی دارد همیشه کارهای شخصی خود را، خود انجام داده و از دیگران کمک نگیرد؛ چنانکه در دوره دانشجویی در اتاقی مجزا بوده و به تنهایی از عهده اکثر امور خود برآمده و به تنهایی، در مسیر بین یزد-تهران رفت و آمد می نمایند.

آقای حسن آبادی جوانی مؤمن بوده و با دعا و قرآن و مسجد انسی دیرینه دارد و به گفته خود، در سختی ها با نام خدا و تلاوت قرآن آرام می گیرد. او توکل به خداوند و ارتباط مداوم با پروردگار را یکی از مهمترین عوامل موفقیت خود دانسته و خداوند را در زندگی خویش حس نموده و در انجام امور عبادی فردی متشرع و کوشا می باشند.

ایشان فردی شاداب و شوخ مزاج بوده و در بین خانواده و دوستان به خوش اخلاقی شناخته شده‌اند. این جوان، با دیدی بلند، می گوید: «همیشه دادن نعمت لطف الهی نیست؛ در مواردی نیز گرفتن یک نعمت، نعمتی بزرگ و لطفی از جانب خداست.» او نابینایی خود را یک نعمت و حکمت الهی می داند.

توجهات به حسن آبادی:

آقا مسعود حسن آبادی از کودکی در مجامع دینی و مسجو و هیئت و... برای عموم شناخته شده بودند. در جوانی نیز به جهت فعالیتهای گسترده خود در زمینه های مختلف از جمله حضور در محافل علمی و قرآنی و سخنرانی، مشوره تلاوت و امثال آن، مورد توجه بوده و به عنوان یک جوان موفق که مشکلات را مغلوب خود نموده است، در محافل متعدد حضور تأثیر گذار داشتند.

دو مستند از زندگی ایشان ساخته شده است و از صدا و سیما پخش شده است چنان که در سال 1389 آیت الله صدوقی با دیدن مستند ایشان با این جوان پر تلاش آشنا شده و یک حج عمره به ایشان هدیه می­دهد ایشان در سال 1390 راهی خانه خدا شد و این بار دومی بود که مشرف به حج می­شد.

برنامه های مهم برای آینده:

1-    عضویت در هیأت علمی دانشگاه؛

2-    کامل کردن حفظ قرآن کریم؛

3-    خواندن تفاسیر قرآن کریم در زمینه ها و گرایش­های مختلف؛

4-    و... 

سخن آخر:

در آخر باید توجه داد که در کنار تلاشهای خستگی ناپذیر این جوان موفق و انگیزه فراوان ایشان در طی نمودن مدارج علمی، اجتماعی و معنوی، نیاید نقش والدین وی کسب این موفقیتها را نادیده گرفت. قطعا از خود گذشتگی و تلاشهای شبانه روزی مادری دلسوز و پدری مهربان، جناب مسعود حسن آبادی را در همه مدارج زندگی همراهی نموده است.


*به امید موفقیتهای بیشتر برای جناب آقای حسن آبادی*


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۰۹
هاجر جهاندیده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی